Bodo električna vozila pognala cene bakra v nebo?

Insajder.si > Prevodi iz tujih medijev > Bodo električna vozila pognala cene bakra v nebo?

Robert Friedland meni, da bo cena bakra v prihodnosti tako visoka, da boste potrebovali teleskop, da jo boste lahko videli. Če ima prav, lahko delničarji, ki so pozicionirani v pravih delnicah bakra, ustvarijo pravo bogastvo.

Ampak, ali je Robertova napoved pravilna?

Ali ima prav rudarski velikan Glencore?

Ali imam prav jaz?

Če še ne veste, kdo je Robert Friedland, bi morali vedeti. On je eden najbogatejših in najuspešnejših rudarskih podjetnikov na svetu. Njegov prvi velik uspeh je bilo rudarsko podjetje Diamond Fields. Friedlandova ekipa je odkrila svetovno nahajališče niklja v Voisey’s Bay, kar je povzdignilo vrednost delnic podjetja iz 0,25$ čez 160$, kar je več kot 63.000% dobička. Zaradi tega posla je Friedland že v mladih letih postal milijarder.

Friedland je s kanadskim podjetjem Ivanhoe Mines, ki je odkrilo in razvilo ogromno nahajališče bakra in zlata Oyu Tolgoi v Mongoliji, dosegel še en velik uspeh. Vrednost delnic podjetja Ivanhoe Mines je tako leta 2001 narasla na 28$ na delnico, medtem ko je bila le desetletje prej vrednost delnice manj kot 1$.

V teh dneh Friedland pripravlja svoj naslednji veliki podvig z “Ivanhoe Mines 2.0”, njegovim podjetjem, ki ima tri svetovne projekte s poudarkom na bakru.

Friedland je neverjeten prodajalec in govornik. S trditvami, da se bo cena bakra v naslednjem desetletju močno povišala, je pridobil mnoge poslušalce. Friedland pravi, da bodo veliko gonilo tega bikovskega trenda bakra električna vozila.

Bralci finančnega medija Katusa Research vedo, da verjamem, da so električna vozila zelo pozitivna za dolgoročno porabo bakra. Namreč vemo, da električna vozila zahtevajo trikrat več bakra kot običajna vozila z motorji z notranjim izgorevanjem. V povprečju motor z notranjim izgorevanjem porabi 55, hibrid okrog 110 in električno vozilo 165 funtov bakra.

Dolgo časa je bilo množično sprejetje električnih vozil ekološka fantazija. Vozila brez emisij, ki delujejo na podlagi električne energije na podlagi cene, kvalitete in ekonomičnosti niso mogla konkurirati konvencionalnim vozilom. Ampak zahvaljujoč neverjetnim napredkom v tehnologiji, velikim naložbam velikih proizvajalcev avtomobilov in ogromni vladni podpori, so električna vozila pripravljena, da postanejo del prevladujočega trenda.

Toda, kako bo ta prevladujoči trend električnih vozil potekal? Koliko bakra bodo za to porabili?

Na spodnjem grafu so prikazane napovedi predvidene porabe bakra pri Friedlandu, surovinskem gigantu BHP Billiton in podjetju Glencore ter moji izsledki investicijskih raziskav in idej neodvisnega vira Katusa Research.

Za pripravo podatkov o teh napovedih sem raziskal javne podatke in izjave ter oblikoval svoje predpostavke do leta 2040.

Če želite narediti takšno napoved, potrebujete dva podatka za prihodnost – koliko bakra v povprečju porabi vsako električno vozilo in koliko električnih vozil bo v uporabi.

Robert Friedland je določil, da bodo električno vozilo na leto potrebovalo 330 funtov bakra. Največja svetovna rudarska družba BHP trdi, da bo električno vozilo potrebovalo 176 funtov na leto, podjetje Glencore pa je navedlo podatek o 110 funtih porabe bakra na leto. Medtem ko pri Katusa Research menijo, da bo poraba bakra na električno vozilo znašala 100 funtov.

Za drugi podatek – koliko električnih vozil bo na poti – pa uporabljam napovedi raziskovalne organizacije Bloomberg New Energy Finance’s, zavihek Electric Vehicle Outlook. Raziskovalci Bloomberga napovedujejo, da bodo električna vozila do leta 2020 imela na svetovnem trgu 2% delež, do leta 2030 24% delež in do leta 2040 54% delež. Zadnji podatek se mogoče sliši zelo visok, ampak menim da je ta stopnja sprejetja zelo realna.

Z uporabo zgoraj omenjenih podatkov sem ustvaril spodnji graf, ki prikazuje, koliko bakra bi potreboval trg električnih vozil na podlagi predpostavk, ki jih navajajo Friedland, BHP in Glencore.

 

Letna zahtevana poraba bakra za električna vozila

 

Opazili boste, da je moja napoved zelo podobna napovedi podjetja Glencore. Vesel sem, da to vidim. Namreč Glencore spada med najboljša raziskovalna podjetja na svetu. Z velikim spoštovanjem lahko povem, da je njihovo vodstvo inteligentno, vztrajno in ima že veliko izkušenj na tem področju.

Na grafu lahko opazite tudi, da je napoved BHP-ja o letni porabi bakra za električna vozila do leta 2040 za 76% višja od moje napovedi. Napoved Roberta Friedlanda pa celo za neverjetnih 230%. Če ima Robert Friedland prav, to pomeni, da bo do leta 2040 potrebnih več kot 20 milijard funtov bakra, ki bi zadostile le potrebam bakra za električna vozila. To je približno 40% današnje proizvodnje in povpraševanja po bakru.

Preden sem primerjal napovedi, bi lahko predvideval da bo Friedland napovedal najvišje vrednosti. Friedland je namreč promotor svetovnega razreda, ki želi doseči čim večje zanimanje za svoje podjetje. Razumljivo je, da zato stremi k temu, da napoveduje in spodbuja čim večji bikovski scenarij.

Tega vam ne govorim, ker bi vam želel prodati idejo o nakupu delnic bakra. Želel sem vam predstaviti samo, kar nam govorijo številke raziskav. Garantiram vam, da se trudim biti v mojih napovedih vedno konservativen, da ustvarim zase in za svoje bralce določeno mejo varnosti.

Ampak dejstvo je, da tudi če bo moja konservativna napoved pravilna, bo cena bakra bistveno višje na dolgi rok. Predvidevam, da bodo električna vozila že v roku 12 let porabila več kot 1,3 milijarde funtov bakra na leto, kar je več kot polovica letne proizvodnje rudnika Escondida, največjega in najbolj produktivnega rudnika bakra na svetu. Ampak, kot vam bom predstavil v naslednjem prispevku, svet ne more dobavljati toliko bakra, po cenah, nižjih od 3,5$ na funt bakra. Zahtevali bodo vsaj 4$.

Torej, če upoštevamo predvidevanja BHP-ja, se bo cena na funt bakra dvignila nad 5$.

In če ima prav Friedland, se bo cena dvignila celo nad 8$.

Friedland je izjemna oseba – pameten, bogat, agresiven in osoren. Spremljal sem ga, ko je odšel v Mongolijo in tam ustvaril miliijone, medtem ko so vsi ves čas dvomili vanj. Enako je storil tudi v Kongu. Verjemite, da ne želite staviti proti Robertu Friedlandu.

Čeprav odkrito dvomim v Friedlandove napovedi o prihodnjem povpraševanju po bakru, ne stavim proti njemu. Verjamem da imam prav, ampak upam da ima prav Robert.

Dobra novica je, da ne glede na to, kdo ima prav, se bo baker povzpel dosti višje. Tako bodo tisti, ki imajo v lasti velike, visokokakovostne depozite bakra v rudarsko prijaznih jurisdikcijah ustvarili velike dobičke, ko bo dosežen razcvet na področju električnih vozil. In to brez prodaje enega samega avtomobila.

 

Dolgoročni graf cene bakra

 

Vir: Martin Katusa, katusaresearch.com